Treceți la conținutul principal

Ecaterina Andronescu: „Ce n-am putut spune la Congres”


Ce ar fi spus liderilor de la Congresul PSD, dacă ar fi fost lăsată să vorbească în fața unei săli pline cu delegați, cum i-a venit ideea depunerii candidaturii la funcția de vicepreședinte al partidului, ce nu a fost în regulă în organizarea evenimentului de la Sala Palatului și cine a felicitat-o pentru atitudine, vă invităm să aflați citind interviul cu senatorul Ecaterina Andronescu.


Interviu realizate de Cotidianul.ro


Cotidianul: Ați spus că anumite lucruri care țin de Congres nu au fost în regulă. Care anume?

Ecaterina Andronescu: În primul rând, este ceva de neacceptat. Pentru toţi competitorii, dacă se acceptă o competiție cinstită și corectă, indiferent care era rezultatul votului… Mă așteptăm să mă pot adresa participanților, iar cei din sală să decidă prin vot în funcție de spuneau cei care s-au înscris. Eu m-am înscris pentru că așa consider, că o competiție trebuie să rămână un principiu de bază în orice partid politic, în orice instituție. Cu atât mai mult într-un partid politic.

– Dar cum v-a venit ideea depunerii acestei candidaturi? Ați luat decizia singură sau împreună cu alți colegi? Care a fost motivația pentru care v-ați înscris în competiție?

– În primul rând, am încercat să spun că vicepreședinții ar trebui să aibă legitimarea votului național. Adică legitimarea prin votul tuturor membrilor din Congres. Pentru că altfel se naște o polarizare a puterii. Fac această apreciere pentru că președintele este ales de toți membrii, iar vicepreședinții sunt aleși de câteva sute de membri din regiunea respectivă. Desigur, gradul de legitimare este total diferit. Din acest punct de vedere, eu consideram că este normal ca vicepreședinții să rămână sub vot național, adică aleși de toți membrii delegați la Congres. În felul acesta, aveau o mai mare legitimitate și, sigur, aria era cea națională. Statutul PSD prevedea vot la nivel național pentru vicepreședinți, la Congres s-a modificat întâi statutul și vicepreședinții au devenit regionali. Nu-i împiedică nimeni să candideze pe toți cei care au devenit vicepreședinți, dar nu de nivel național, ci de nivel regional. Și atunci am ales această soluție. Să intru în competiție. Nu neapărat să obțin funcția.

– De ce ați rămas singurii contestatari, doar dumneavoastră și dl Bănicioiu?

– Nu pot să mă pun în categoria contestatarilor. În niciun caz. Dar mi s-ar fi părut normal ca în ordinea de zi să știu exact când pot să mă adresez și eu membrilor Congresului. Am renunțat în momentul în care am văzut că imediat ce s-a intrat în pauză, votul a început, ca urmare, când mi-ar fi venit mie rândul, nu mai era nimeni în sală. Și ar fi fost ridicol. Să mă adresez unei săli goale. Absolut nepotrivit.

– Dar ca voci diferite de a președintelui, doar două ați mai rămas. De ce credeți că s-a ajuns aici?

– Nu știu. Mi-e greu acum să găsesc toate explicațiile. Dar eu cred că prin prisma experienței pe care o am, ținând cont și de cariera profesională pe care o am, practic nu a fost nici un județ în care eu să nu alerg în toate campaniile electorale, mi s-a părut că nu este inoportun să-mi anunț o asemenea candidatură. N-am înțeles de ce trebuia să fiu tratată în acest fel. Inechitatea aceasta și susținerea vădită nu le-am înțeles. Pentru că, atunci când s-au făcut nominalizări pentru poziția de premier, m-am retras eu, înțelegând exact că dl Dragnea trebuie să aibă premier pe cel mai compatibil om cu domnia sa. Acesta a fost motivul pentru care am zis: OK, am schimbat doi prim-miniștri, nu e cazul să mergem în continuare pe această linie, între mine și doamna Dăncilă sunt convinsă că doamna Dăncilă este o persoană mult mai compatibilă cu domnul Dragnea. Și atunci m-am retras eu. Dar aici, în funcția de la partid, mi-ar fi fost mai greu să înțeleg. Dar încă o dată vă spun: nu am alergat niciodată după funcții și nu m-am înscris ca să ocup neapărat o funcție.

– Dar atunci, de ce?

– Ca să încerc să arăt că acesta este un partid în care democrația este respectată, pentru că este un partid de guvernare, iar lucrul acesta este extrem de important Că nu se oprește candidatura nici unei persoane din acest partid social-democrat ce îndeplinește criteriile din statut care stipulează clar că dacă le îndeplinești, poți să ai acces la funcții de conducere.

– Ați declarat unor jurnaliști că dacă ați fi vorbit la Congres, ați fi pus o întrebare: „Cum, atunci când unii erau chemați nevinovați să dea cu subsemnatul în diverse dosare, alții mergeau la petreceri la care nu aveau ce caută?“. Ce ați mai fi spus delegaților la Congres?

– Discursul meu ar fi fost centrat pe mai multe puncte. În primul rând, făceam o analiză a greșelilor pe care liderii socialiști sau social-democrați europeni le-au făcut, motiv pentru care astăzi, în puține țări, partidele social-democrate se află la guvernare. Mi s-a părut că este un subiect important pentru noi toți, pentru că suntem un partid social-democrat cu majoritate parlamentară, ne-am asumat responsabilitatea guvernării și nu trebuie să repetăm greșelile liderilor social-democrați europeni, care iată că duc partidele lor într-o situație nu tocmai fericită. Apoi, era centrat pe ce cred eu că ar trebui să facem noi în așa fel încât să recuperăm electoratul, dacă vorbim despre căderea din sondaje, și cum ar trebui să ne îndeplinim programul de guvernare, uitându-ne cu ochii larg deschiși la oamenii cărora le-am promis, pentru că interesele lor le slujim, și evident bazându-ne și ținându-ne aproape militanții și simpatizanții. Nu pledam împotriva cuiva, eu fiind un om cu destul de multă experiență, în așa fel încât să pot să mă uit ce fac alții și să fac o analiză corectă și să arăt ce ar trebui să facem noi.

– Dumneavoastră erați vector de imagine, ați reprezentat partidul în atâtea ocazii și sunteți un om fidel PSD. De aceea, revin, cum vă explicați ce s-a întâmplat, de ce nu ați fost lăsată să vorbiți în fața unei săli pline de delegați?

– Nu am o explicație. Nu am o explicație pentru că de o bucată de vreme s-au întâmplat discuţiile despre poziția de premier, ministrul Educației, Comisia de învățământ… Eu nu m-am dus niciodată să discut cu dl Dragnea. Nici să-l întreb de ce ați procedat așa, nici să-i cer ceva pentru mine. Nici atunci când s-au făcut listele pentru alegerile parlamentare nu m-am dus să spun: domnule președinte, vreau să mă puneți pe listă. Și, în plus, trebuie să vă mărturisesc că atunci, la lansarea candidaților, a avut o exprimare pe care evident eu nu am cum să o uit și n-am cum să înțeleg diferența de-acum. Atunci mi-a spus „doamna noastră dragă“. Ca urmare, bănuiesc că probabil cineva, pentru că trăim în România și aceasta este, din păcate, atmosfera în care ne desfășurăm activitatea, deci bănuiesc că cineva, cum se spune, se ducea și „îi picura în ureche“. Eu, neștiind, nici nu m-am dus să dezmint. Dar chiar dacă s-ar fi întâmplat așa, nu cred că o personalitate de talia dlui Dragnea ar fi băgat în seamă nu ce spui, nu cum te manifești în activitatea ta, ci cum spune cineva ceva la ureche.

– Ați vorbit cu Ion Iliescu, cu Adrian Năstase, v-au sunat după Congres?

– Da, domnul Năstase mi-a trimis un mesaj.

– Ce v-a transmis?

– M-a felicitat.

– Cum vi se par cele 100 de puncte menționate de premierul Viorica Dăncilă?

– În primul rând că nu mi-a plăcut asocierea, pentru că m-a dus imediat cu gândul la platforma cu 100 de proiecte, platforma dlui Cioloș. Putem să găsim o altă modalitate de a o prezenta, altfel textele acelea erau interesante. Ce mi-ar fi plăcut mie, și ar fi fost încă un punct din discursul meu, este să stabilim niște termene, niște responsabilități clare, precise. Și dacă nu se face, răspunde fiecare cu funcția. Dacă nu, pleacă. Adică niște lucruri mult mai ferme, pentru că până la urmă nu te duci la guvernare ca să te împăunezi cu pârghiile guvernării, sau să le folosești, să le ai în mână. Te duci la guvernare să lași ceva în urma ta. Așa am învățat eu de când sunt în acest partid. Aici făceam eu apel, să stabilim niște termene și responsabilități foarte concrete.

– Există un risc de scindare a PSD în acest moment? Rămâneți în partid?

– Nu cred că e vreun risc de scindare. Și nici nu cred, cum spun unii, că o să mă dea afară domnul Dragnea. Și dacă o să mă dea afară, nu cred că eu sunt în pierdere.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Codruţa Kovesi, audiată de Secţia pentru Procurori a CSM, după ce inspectorii au constatat mai multe abateri disciplinare

Procurorul şef al DNA va fi audiat pe 21 martie de Secţia pentru Procurori a CSM, ca urmare a unei sesizări formulate de Inspecţia Judiciară. Inspectorii au constatat că ar fi săvârşit mai multe abateri disciplinare. Şi adjunctul DNA, Marius Iacob, va fi audiat. Foto: Alexandru Dobre/Mediafax Una dintre abaterile disciplinare ale procurorului şef al DNA se referă la înregistrările apărute în spaţiul public, din timpul unei şedinţe de lucru, pe data de 18 iunie 2017. "Procurorul şef al DNA s-a exprimat în sensul combaterii efectelor negative în planul imaginii si credibilităţii instituţiei, generate de Decizia CCR 68/2017, prin instrumentarea urgentă a unor dosare „cu miniştri”, de impact mediatic, şi-a exprimat dezacordul cu privire la caracterul legal, definitiv şi general obligatoriu al Deciziei CCR 68/2017 şi a folosit exprimări inadecvate la adresa Curţii Constituţionale şi a unui judecător al Curţii Constituţionale, inducând ideea în cadrul opiniei pub

Executivul va decide dacă bugetarii îşi vor primi salariile mai devreme

Guvernul ar urma să discute în şedinţa de joi o Ordonanţă de Urgenţă care vizează mai multe modificări ale Codului fiscal, printre care posibilitatea ca firmele să opteze pentru impozitul pe profit sau cifra de afaceri dacă se încadrează sub plafonul de un milion de euro. Tot în şedinţa de joi a Cabinetului Dăncilă, ar urma să fie discutată posibilitatea ca salariile bugetarilor să fie plătite înaintea vacanţei de Paşte. Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a explicat, miercuri, că una dintre principalele modificări este impunerea unui plafon de un milion de euro sub care firmele pot să opteze în a fi impozitate pe cifra de afaceri sau pe impozitul pe profit, cu condiţia să aibă doi angajaţi şi capital social de minimum 45.000 de lei.  O altă propunere vizează rambursarea taxei de mediu doar pe baza unei cereri care să conţină codul numeric personal. "O altă modificare este aceea de a simplifica atunci când se solicită rambursarea taxelor de mediu. Astăzi, oamenii depun

Viorica Dăncilă: ”Nu am avut absolut nicio discuţie despre remaniere. Infirm această știre”

Aflată într-o vizită în județul Dâmbovița, premierul Viorica Dăncilă a negat zvonurile despre o posibilă remaniere a Guvernului vehiculate sîptâmăna aceasta. Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea “Această informaţie legată de remanierea guvernamentală este total neîntemeiată. Dar sigur că nu am avut absolut nicio discuţie legată de remanierea guvernamentala şi, aşa cum a fost specificat de către cei doi preşedinţi ai coaliţiei de guvernare, domnul Liviu Dragnea şi domnul Călin Popescu-Tăriceanu, o evaluare a miniştrilor se va face în cadrul coaliţiei de guvernare. Nu a fost făcută nicio evaluare, nu putem vorbi despre o remaniere şi infirm această ştire ”, a declarat premierul Dăncilă, aflată într-o vizită în judeţul Dâmboviţa. Sursa:  Pro TV