Treceți la conținutul principal

Gustul amar al victoriei. Situația este dramatică în PSD. Partidul se va prăbuși


Liviu Dragnea a câștigat. Și-a zdrobit literalmente toți adeversarii interni. La vârf dispune de o nouă conducere. Care va îndeplini necondiționat și întocmai toate directivele lui. Din această perspectivă, lucrurile sunt clare. Dar prețul acestei victorii este mare. Să încercăm să evaluăm consecințele din această perspectivă.



A fost un Congres Extraordinar. Organizat cam pe la mijlocul ciclului politic. Conducerea la vârf a fost în bună măsură schimbată. Deși membri Comitetului Politic Executiv aveau mandat pe patru ani. Când se întâmplă așa ceva, singura concluzie logică este că PSD a avut până în prezent o conducere neperformantă. Pentru că, altfel, de ce ar fi fost necesară trecerea ștafetei în alte mâini? O conducere neperformantă sau contraperformantă, desigur cu excepția lui Liviu Dragnea. Este cât se poate de logic să ne gândim că, inițial, acesta și-a alcătuit și apoi a condus o echipă slabă.
Aceasta este prima mare vulnerabilitate a evenimentului politic de sâmbătă. Când un partid, la putere fiind, deținând cea mai mare parte a administrației locale, Executivul la nivel național precum și majoritatea parlamentară, își execută garnitura de conducere, situația este infinit mai dramatică decât în ipoteza în care respectivul partid s-ar afla în opoziție. Această realitate l-a determinat pe Liviu Dragnea să încerce să creeze o altă aparență, de natură să confere Congresului o motivație diferită de cea reală. Inițial, intenția a fost aceea de a prezenta spre aprobare Congresului Extraordinar nu mai puțin de patru moțiuni. Patru documente programatice de natură să redefinească obiectivele PSD pentru următorii ani. Existând noi obiective, schimbându-se practic punctele cardinale, s-ar fi putut astfel justifica și necesitatea înlocuirii echipei de conducere prin personaje mai adecvate noilor ținte. Precipitându-se să organizeze acest Congres Extraordinar, pe care inițial nu el, ci adversarii săi l-au solicitat, obsedat fiind să nu-și piardă puterea ci, dimpotrivă, să și-o consolideze, Liviu Dragnea a descoperit cu stupoare că nu dispune de echipa capabilă să conceapă și să redacteze cele patu documente programatice. Pentru că unii membrii ai acestei ipotetice echipe tocmai urmau să fie exmatriculați. Și, astfel, din această perspectivă, Dragnea a intrat în criză de timp.
Al doilea scenariu pe care l-a conceput, un scenariu de rezervă, a fost acela de a renunța la cele patru moțiuni în favoarea unui singur document mai puternic și cardinal din perspectiva obiectivelor viitoare vizate de PSD. În aceste condiții, acest singur document programatic urma să fie propus spre adoptare de el însuși, sugerându-se astfel că e croit după chipul și asemănarea președintelui partidului.
Nici așa nu ar fi fost rău. În definitiv, de ce nu ar putea propune Liviu Dragnea, conducătorul celui mai mare partid din România și al primului partid socialist din Europa, o nouă viziune asupra dezvoltării României în viitorii ani? Dacă președintele Klaus Iohannis a ratat șansa de a le propune românilor un proiect de țară, de ce nu ar face asta președintele PSD? Cu atât mai mult cu cât a fost împiedicat să preia conducerea Executivului, a fost ținut pe tușă, pus în situația de a observa, fără a fi tulburat de lupta din prima linie, ceea ce-i lipsește acestui stat. Mai mult decât atât. Liviu Dragnea se pregătește pentru a candida a viitoarele alegeri prezidențiale, iar un proiect de țară, pe care să-l poată invoca în fața cetățenilor României, susținut de către Alianța PSD plus ALDE, i-ar prinde numai bine.
Din nefericire însă și acest scenariu a fost ratat. Liviu Dragnea s-a dovedit incapabil să prezinte Congresului Extarordinar un document programatic pe care să îl intituleze „Proiect de țară” și pe care să îl supună spre unanima adoptare participanților. În zilele premergătoare Congresului Extraordinar, Liviu Dragnea și-a pierdut timpul numărându-și voturile, întocmind liste negre cu adversarii săi reali sau potențiali și strategii pentru eliminarea și înlocuirea lor cu oameni de încredere, nu a mai avut nici timp, nici energie pentru a întocmi un proiect de țară. Și, la fel cum s-a întâmplat în cazul celor patru moțiuni preconizate, nici aici nu a dispus de o echipă competentă, capabilă să elaboreze documentul programatic.
Așa că marea epurare operată de Liviu Dragnea nu a mai putut fi în niciun fel disimulată. Un simplu discurs, indiferent cât de lung este el și indiferent cât de mare este plaja pe care încearcă să o acopere, nu poate ține loc de moțiuni și, cu atât mai puțin, de proiect de țară.
Cu ce s-a ales partidul social-democrat după atâta frământare, după atâta precipitare și după efortul de a trimite la București, pentru a umple Sala Palatului, câte un delegat la circa 100 de membri? Cu eliminarea unora dintre cei mai importanți vectori de opinie și cu un discurs tip ghiveci, prin care oratorul a încercat să acopere mai toate domeniile vieții economico-sociale, anunțând mai multe obiective decât în încap în zece generații. Un discurs sforăitor, neangajant, cu câteva accente notabile privind suveranitatea națională, domnia legii, apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, reformarea Justiției și lupta împotriva statului paralel. Fiind aplaudat, dar nu și votat, acest discurs nu poate fi asumat drept un document programatic și, prin urmare, PSD nu va fi chemat să răspundă în cazul în care niciuna dintre țintele preconizate de Liviu Dragnea nu va fi vreodată atinsă.
La numai o zi după ce a redus la tăcere cele câteva voci mai convingătoare din PSD, peste țară se lasă o liniște rău prevestitoare. Lipsind aproape cu desăvârșire dezbaterea, pentru că nicin membru marcant PSD nu va mai îndrăzni să gândească cu capul lui și cu voce tare, în spațiul mediatic se crează un vid care, inevitabil, urmează să fie umplut de opoziție. Pentru moment, Dragnea a reușit să evite un tip de conducere colectivă. Puterea sa a crescut exponențial. Dar prețul îl plătește mai întâi PSD, care scade dramatic și mult prea devreme în sondaje, apoi prețul va fi plătit de opoziție, care crește la fel de dramatic și la fel de nemeritat în aceleași sondaje și, în final, de români, care cărora nu li se mai servește pâine, ci doar circ.

Comentariu scris de: Sorin Rosca Stanescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Codruţa Kovesi, audiată de Secţia pentru Procurori a CSM, după ce inspectorii au constatat mai multe abateri disciplinare

Procurorul şef al DNA va fi audiat pe 21 martie de Secţia pentru Procurori a CSM, ca urmare a unei sesizări formulate de Inspecţia Judiciară. Inspectorii au constatat că ar fi săvârşit mai multe abateri disciplinare. Şi adjunctul DNA, Marius Iacob, va fi audiat. Foto: Alexandru Dobre/Mediafax Una dintre abaterile disciplinare ale procurorului şef al DNA se referă la înregistrările apărute în spaţiul public, din timpul unei şedinţe de lucru, pe data de 18 iunie 2017. "Procurorul şef al DNA s-a exprimat în sensul combaterii efectelor negative în planul imaginii si credibilităţii instituţiei, generate de Decizia CCR 68/2017, prin instrumentarea urgentă a unor dosare „cu miniştri”, de impact mediatic, şi-a exprimat dezacordul cu privire la caracterul legal, definitiv şi general obligatoriu al Deciziei CCR 68/2017 şi a folosit exprimări inadecvate la adresa Curţii Constituţionale şi a unui judecător al Curţii Constituţionale, inducând ideea în cadrul opiniei pub

Executivul va decide dacă bugetarii îşi vor primi salariile mai devreme

Guvernul ar urma să discute în şedinţa de joi o Ordonanţă de Urgenţă care vizează mai multe modificări ale Codului fiscal, printre care posibilitatea ca firmele să opteze pentru impozitul pe profit sau cifra de afaceri dacă se încadrează sub plafonul de un milion de euro. Tot în şedinţa de joi a Cabinetului Dăncilă, ar urma să fie discutată posibilitatea ca salariile bugetarilor să fie plătite înaintea vacanţei de Paşte. Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a explicat, miercuri, că una dintre principalele modificări este impunerea unui plafon de un milion de euro sub care firmele pot să opteze în a fi impozitate pe cifra de afaceri sau pe impozitul pe profit, cu condiţia să aibă doi angajaţi şi capital social de minimum 45.000 de lei.  O altă propunere vizează rambursarea taxei de mediu doar pe baza unei cereri care să conţină codul numeric personal. "O altă modificare este aceea de a simplifica atunci când se solicită rambursarea taxelor de mediu. Astăzi, oamenii depun

Viorica Dăncilă: ”Nu am avut absolut nicio discuţie despre remaniere. Infirm această știre”

Aflată într-o vizită în județul Dâmbovița, premierul Viorica Dăncilă a negat zvonurile despre o posibilă remaniere a Guvernului vehiculate sîptâmăna aceasta. Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea “Această informaţie legată de remanierea guvernamentală este total neîntemeiată. Dar sigur că nu am avut absolut nicio discuţie legată de remanierea guvernamentala şi, aşa cum a fost specificat de către cei doi preşedinţi ai coaliţiei de guvernare, domnul Liviu Dragnea şi domnul Călin Popescu-Tăriceanu, o evaluare a miniştrilor se va face în cadrul coaliţiei de guvernare. Nu a fost făcută nicio evaluare, nu putem vorbi despre o remaniere şi infirm această ştire ”, a declarat premierul Dăncilă, aflată într-o vizită în judeţul Dâmboviţa. Sursa:  Pro TV